Jumaat, 4 Mac 2011

SITUASI: PEMUJUKAN

Saya cuba untuk berkongsi cerita berkenaan pemujukan si peminta sedekah. Pernahkah anda bertemu dengan kalangan mereka? Jika rakan pembaca perasan, di stesen minyak Tanjung Malim terdapat kanak-kanak yang meminta sedekah. Persoalan yang saya ingin bincangkan adalah, bagaimanakah kanak-kanak itu memujuk untuk mendapatkan sedekah?

Hampir setiap minggu saya bertembung dengan peminta sedekah di stesen minyak itu. Tentunya mereka sentiasa cuba untuk mendampingi pemandu-pemandu yang mengisi minyak di situ, baik pemandu kereta mahupun penunggang motorsikal:
Adik : abang, saya dari sekolah…
saya ada menjual CD dan buku agama
Saya : Di mana sekolah itu?
Adik : saya belajar di …
abang belilah barang ini.
Saya : saya dah ada buku dan CD itu
Adik : belilah satu lagi abang,
hadiahkan pada kawan, dapat pahala
Saya : kawan saya tu tak baca pun, dia bukan Islam
Adik : belilah bang, kalau tak mahu pun sedekah la sikit,
Bantulah kami. (muka sedih)

Selepas memberikan sedikit sumbangan kepada adik tadi saya terus berlalu pergi. Saya berfikir sejenak, sememangnya di Malaysa ini, prospek kerjaya sebagai seorang peminta sedekah adalah sangat besar. Perkara yang menjadi keutamaan dalam kerjaya peminta sedekah itu adalah pandai memujuk dan berlakon. Kemahiran itulah yang saya cuba ketengahkan dalam situasi kali ini.
           
          Lihatlah sahaja adik itu, beliau cuba berbahasa dengan sangat ramah serta menunjukkan air muka yang kasihan. Perkataan yang digunakan mampu mengganggu emosi anda. Sebagai contoh:
  1.    Menjual vcd dan buku agama
  2.       Dapat pahala
  3.       Bantulah kami

Kemahiran berkomunikasi dengan masyarakat adalah sangat penting. Mungkin kerana pelanggannya orang Islam maka perkataan yang digunakan lebih menjurus kepada keagamaan. Walau bagaimanapun, jika orang yang didampinginya bukan beragama Islam maka dialog yang diucapkan pasti lain.

Kesimpulannya, baik melalui pertuturan mahupun bahasa badan, si adik tadi mampu untuk beroleh sedekah yang dipinta. Semuanya disebabkan kemahirannya yang pandai berkomunikasi. Sedikit renungan untuk kita bersama, jika peminta sedekah sifatnya kurang sempurna mungkin cara itu merupakan pintu rezekinya, tetapi jika peminta sedekah itu sihat sejahtera perlukah kita menghulurkan sesuatu kepadanya? Fikir-fikirkan.

“KALIMAH AKAL : BAHASA BAHAN PEMUJUK”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan