Jumaat, 11 Mac 2011

SITUASI: NASI LEMAK 50 SEN?

Apakah yang anda fikir bekenaan tajuk situasi di atas? Sebenarnya saya ingin berkongsi sedikit berkenaan bahasa yang bersifat sosiolek. Kebiasaannya, bahasa dalam satu-satu golongan lebih banyak bersifat negatif berbanding positif. Sebelum ini, mungkin saya pernah menceritakan kisah lelaki lembut yang banyak menggunakan rahsia kata, namun pada kali ini saya ingin berkongsi bahasa dalam golongan mat rempit, mat kelab malam, mat gian, mat nafsu dan banyak lagi mat. Golongan pun bermula dengan kata dasar ‘mat’, jadi pastinya istilah ini dipertuturkan oleh insan yang bernama lelaki, namun ada juga perempuan yang menggunakannya.

Sebelum dihuraikan dengan lebih lanjut, saya sangat berharap agar para pembaca melihat perkongsian maklumat ini dari sudut yang baik bukan sebaliknya. Berdasarkan tajuk situasi yang saya bawa, jika dilihat sepintas lalu mungkin masyarakat dahulu merujuk ‘nasi lemak 50 sen’ tersebut sebagai jenis makanan dan harganya. Walau bagaimanapun, pada zaman ini ruang lingkup bagi kalimah ‘nasi lemak 50 sen’ tersebut lebih merujuk kepada satu kiasan. Berikut merupakan contoh ayat yang menggunakan kalimah tersebut, contoh tersebut saya petik daripada beberapa buah filem di Malaysia:

Contoh :
      1. Syurga cinta
          Irham : Nasi lemak kat Malaysia harga 50 sen je bro,
          kat London 1 pound tu.

      2. Cuti-cuti cinta
          Omarudy : Ha tu apa tu? Dahi jendol,
          nasi lemak 50 sen je.

        Berdasarkan contoh di atas, ‘nasi lemak 50 sen’ sebenarnya bukanlah merujuk kepada jenis makanan dan harganya, tetapi merujuk kepada anggota badan yang terdapat pada kaum wanita iaitu payudara. Sesungguhnya, perkataan tersebut sangat sensitif. Oleh hal yang demikian, saya berpendapat penggunaan kalimah ‘nasi lemak 50 sen’ itu merupakan salah satu konotasi bagi menyatakan saiz anggota tersebut.
            
      Walaupun konotasi tersebut mungkin lebih bersifat negatif, namun saya menganggap konotasi tersebut sebagai salah satu kiasan pemanis. Kiasan pemanis wajar digunakan, namun punggunaan kalimah tersebut bukanlah bertujuan untuk mengutuk seseorang atau sebagainya. Seeloknya, penggunaan tersebut haruslah digunakan secara berpada iaitu tidak menyakitkan hati orang.
            
        Kesimpulannya, saya berpendapat bahawa terdapat aspek yang baik juga dalam penggunaan bahasa yang bersifat sosiolek itu. Hal ini demikian kerana, penggunaannya mampu memberi konotasi yang lebih lembut sifatnya jika dibandingkan dengan katanya yang asli. Contoh lain adalah ‘bayar bil air’ yang membawa maksud hubungan asmara antara lelaki dan perempuan.


“KALIMAH AKAL : KONOTASI MERUPAKAN KIASAN PEMANIS”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan