Ahad, 13 Mac 2011

SITUASI: FACEBOOK

Saya cuba sampaikan situasi ini dengan sedikit kelainan, ulasan saya berdasarkan sajak yang saya garap sendiri. Mungkin tidak seindah sasterawan tapi punyai hikmah disebalik “sekawan kawan” yang bergelar manusia. Sajak bertajuk “kawan facebook” ini saya garap hasil daripada luahan hati rakan saya.

TAJUK : KAWAN FACEBOOK
Facebook
Kawan beribu
Setiap kali log in add satu persatu
Yang bagusnya tidak kenal tapi boleh bersatu
Semuanya kerana nikmat punyai rakan di facebook
Kawannya tidak berestu
Bila mejadi rakan sombong tidak menentu
Buat-buat tak tahu
Tak kenal dan sibuk selalu
mencuka muka jauh berbatu
semuanya penipu
wangi di facebook
tetapi hamis dan hancing di luarnya
beraja di papan kunci
tetapi terkunci mulut dan hati

Apa erti rakan di facebook?
Adakah hanya melihat gambar yang tidak tahu malu?
Membaca komen setiap waktu
Berkata secara melulu
Semuanya merapu
Entah apa yang hendak diberitahu
Mungkin dia tidak tahu malu
Itulah nikmat facebook
Punya rakan beribu
untuk baca komen yang macam hantu
Mungkin mereka berpegang
berkawan biar beribu, beramah biar satu?
Atau friends itu maksudnya bukan kawan?
Entahlah yang mana satu
Mungkin semuanya terkumpul dalam satu

Tapi tidak semua rakan facebook begitu
Saya tahu dalam sepuluh ada satu
Ada juga yang berkongsi ilmu
Menyuluh rakan ibarat lampu
Itulah untung punya rakan satu
tapi berbahasa dan beramah selalu

Secara tidak sedar saya dan anda juga mungkin tergolong dalam kawan facebook yang seramai seribu satu itu. Punya kawan tapi tidak bersatu. Tapi kawan saya baru 300 lebih sahaja. (Hehehe). Tapi saya tetap akan cuba fikirkan itu.


“KALIMAH AKAL : FACEBOOK SEBAGAI KAWAN ATAU LAWAN?”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan