Jumaat, 18 Mac 2011

SITUASI: KONGSI

Hari ini saya bersembang dengan rakan serumah saya berkenaan tajuk situasi di atas. Berikut merupakan sedikit sebanyak perbualan kami, sebenarnya perbualan kami lebih menjurus kepada kenapa susah untuk berkongsi:

Saya : Ko percaya tak manusia ini susah untuk berkongsi?
Rakan 1 : Mestilah aku percaya, aku sendiri pernah alami.
Saya : Rasanya lelaki atau perempuan yang susah berkongsi?
Rakan 1 : Aku alami dengan budak perempuan.
Rakan 2 : Budak lelaki sama juga, kedekut ilmu.
Wan : Kenapa cakap macam itu?
Rakan 1 : Adalah sorang tu, nota kuliah pun tak nak kongsi.
Rakan 2 : Samalah, tapi aku dengan budak lelaki.
Saya : Mungkin sebab dia antara pelajar terbaik kot.
Rakan 2 : Terbaik tak terbaik sama jer. Susah nak berkongsi.

Berdasarkan tajuk yang kami bualkan, sememangnya itulah situasi sebenar dalam kehidupan kita yang bergelar pelajar. Persaingan sememangnya baik dalam meningkatkan mutu pembelajaran kita. Walau bagaimanapun, jika dalam kes berkongsi ilmu ini juga mahu dikisahkan, maka sukarlah perkongsian ilmu ini berlaku.

Sebenarnya perkongsian ilmu ini merupakan sesuatu yang sangat baik, namun dalam kalangan pelajar perkara yang difikirkan ialah mereka tidak mahu ada orang yang lebih pandai daripadanya atau dapat menandinginya dalam mendapatkan keputusan yang cemerlang.

Kesimpulannya, budaya berkongsi ilmu adalah sangat baik. Terdapat satu hadis nabi, katanya, “sampaikanlah ilmu walau hanya satu ayat”. Bukanlah mahu dikongsi satu ayat, jika dapat satu perkataan pun tidak mengapa.

Sedikit fikiran di luar kotak : Kawan-kawan, mungkinkah ini juga salah satu sebab perempuan tidak mahu berkongsi lelaki? Sekadar pertanyaan biasa. 


“KALIMAH AKAL : KONGSI ILMU SATU KEWAJIPAN”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan