Jumaat, 18 Mac 2011

SITUASI: KAJIAN SOSIOLINGUISTIK

Berdasarkan video yang saya paparkan, terlebih dahulu saya ingin mengucapkan jutaan tahniah kepada ahli kumpulan saya kerana berjaya menghasilkan satu drama sosiolinguistik yang berbentuk iklan tersebut.

Saya hanya ingin mengulas serba sedikit berkenaan iklan yang kami buat dengan budaya masyarakat di Malaysia ini. Benarlah peribahasa Melayu sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi. Begitulah analoginya dengan penumpang teksi seperti dalam video di atas. Apabila belajar bertahun-tahun di luar negara serta mahir berbahasa Inggeris, bahasa Melayu dilupakan. Dengan pemandu teksi dan orang kebanyakan juga mahu digunakan bahasa Inggeris.

Ke mana hilangnya martabat bahasa Melayu kita? Sedangkan sejak kecil menyebut huruf dalam bahasa Melayu serta betutur menggunakan bahasa Melayu. Adakah masyarakat kini jemu berbahasa Melayu? Saya tidak berfikir begitu, tetapi saya merasakan bahawa masyarakat kita terlalu mengagung-agungkan bahasa Inggeris yang satu masa dahulu pernah menjajah kita.

Rakan-rakan pembaca sekalian, setinggi mana kita belajar bahasa Inggeris kita tetap orang Malaysia iaitu tempatnya di Timur. Sepandai mana juga anda bertutur bahasa Inggeris, lembut lidah anda adalah berasaskan bahasa Melayu. Oleh hal yang demikian, janganlah anda sombong dan bongkak dalam menggunakan bahasa Inggeris, tanamkanlah dalam diri anda bahawa bahasa Melayu juga merupakan salah satu perhubungan yang luas fungsinya. Sama sahaja seperti bahasa Inggeris.

“KALIMAH AKAL : BAHASA KITA WAJAH KITA”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan