Jumaat, 18 Mac 2011

SITUASI: BURUNG

Hari ini saya menonton televisyen dan melihat burung pandai barcakap. Percayakah anda bahawa burung mampu berbahasa? Sebagai contoh, burung murai, burung Kakak Tua dan terdapai beberapa jenis burung lagi yang pandai berkata-kata.

Terdapat satu artikel berkenaan isu burung yang pandai berkata-kata. Menurut jurnal tersebut, sebenarnya burung tidak pandai berbahasa, tetapi boleh berkata-kata sebab burung tersebut diajar untuk berkata-kata. Berdasarakan teori pelaziman, sesuatu kebiasaan mampu dipelajari kerana pembelajaran boleh dilakukan melalui peniruan. Maksudnya apabila burung tersebut diajar dengan kerap untuk berkata-kata maka burung tersebut cenderung untuk meniru kata-kata yang diajar.

Selain itu, burung juga mempunyai kelebihan yang dikurniakan Allah. Menurut saintis, burung tersebut mempunyai lidah yang lembut. Oleh sebab itu, burung tersebut pandai meniru kata-kata manusia tetapi bukan berbahasa. Hal ini dapat dibuktikan apabila haiwan tersebut langsung tidak faham bahasa yang dituturkan.

Saya cuba kaitkan burung tersebut dengan amalan manusia pada masa kini. Terdapat manusia yang cenderung memelihara burung sebagai pembantu di dalam rumah. Bukan tugas burung tersebut sebagai tukang masak, tetapi sebagai penyambut tetamu. Adakah anda fikir itu sesuatu yang wajar sebagai tanda menghormati tetamu yang hadir?

Sebagai contoh, bagi orang Islam, bunyi sahaja salam diberi sambil pintu diketuk, burung tersebut yang menyahut “selamat datang”, “welcome”, atau “hello”, “hai”. Seharusnya salam yang diberi disambut dengan sebaiknya, bukan dengan sahutan burung. Mungkin anda mempunyai pendapat yang berbeza, tetapi pada saya itu adalah satu amalan yang tidak baik.

Kesimpulannya, kita mempunyai adab yang sangat dititikberatkan, misalnya adab menyambut tetamu seperti yang saya terangkan tadi. Oleh itu, seharusnya kita menghargai adab tersebut kerana adab itu merupakan ajaran Islam yang harus kita ikuti. Penggunaan burung sebagai penyambut tetamu pada hemat saya adalah sama sekali tidak wajar.


“KALIMAH AKAL : SALAM PERIBADI ORANG YANG BERADAB”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan