Ahad, 13 Februari 2011

SITUASI: KIASAN "AYAM"


Sungguh menggelikan hati saya dan seorang rakan apabila mendengar lagu Jalil Hamid yang bertajuk Ayam tadi semasa pulang dari penyelidikan di Kem Modal Insan KEWAJA. Pada pendapat saya, lagu itu ditulis dengan begitu kreatif sekali kerana di dalam liriknya banyak memperihalkan "ayam" dengan kepelbagaian maksud. Lagu tersebut pastinya mampu memberi nilai tambah yang baik terhadap penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan pendengarnya. Berikut merupakan beberapa tafsiran makna ayam berdasarkan lagu tersebut:

1)      Ayam – Unggas yang biasa diternak (ayam kampung, ayam hutan, ayam belanda dan lain-lain)
2)   Hangat-hangat tahi ayam – Sesuatu yang dilakukan secara tidak bersungguh
3)      Ajak-ajak ayam – Ajakan yang tidak bersungguh @ pemanis mulut sahaja
4)     Tidur-tidur ayam – Minat atau usaha yang tidak berpanjangan
5)      Rabun ayam – Penglihatan yang kurang jelas
6)     Cakar ayam – Tulisan yang buruk
7)     Ibu ayam – Ibu kepada ayam @ perempuan yang memperdagangkan pelacur
8)     Kaki ayam – Ayam yang berkaki dua @ seseorang yang tidak memakai kasut
Tautan akal penambah informasi kita bersama : http://www.seribahasa.com/
Contoh di atas merupakan antara contoh bahasa kiasan yang terdapat dalam bahasa Melayu, sama ada berbentuk simpulan bahasa, peribahasa dan sebagainya. Jika diperhatikan, terdapat kepelbagaian makna yang boleh dihasilkan daripada sebarang perkataan yang bervariasi dengan “ayam”. Contoh lain antaranya ialah ayam tambatan, anak ayam, dan bapak ayam. Semua contoh tersebut punyai makna yang tersendiri. Justeru itu, mahu saya nyatakan bahawa bahasa itu bermakna, iaitu dari sekecil-kecil unit bahasa iaitu morfem hinggalah wacana, kesemuanya punyai makna:

          Morferm - mempunyai makna leksikal
          Frasa, Klausa dan ayat - mempunyai makna gramatikal
          Wacana - mempunyai makna pragmatikal
           
Sesungguhnya bahasa Melayu merupakan suatu bahasa yang hebat kerana mempunyai bahasa kiasan yang menyatakan makna tersirat. Bahasa kiasan adalah bahasa yang halus dan sangat wajar digunakan dalam pertuturan. Oleh itu, sebagai penutur natif bahasa Melayu, kita seharusnya berasa bangga apabila menuturkan bahasa kiasan tersebut. Hal ini demikian kerana, pengguaan bahasa kiasan dipercayai mampu mengekalkan hubungan yang harmoni antara si penutur dengan si pendengar.

“KALIMAH AKAL : KIASAN PEMANIS BICARA”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan