Ahad, 6 Februari 2011

SITUASI: 10%

“PTPTN dah masuk! Cma jum kita pergi Jusco, aye nak beli kasut ni.” kataku seraya tersenyum apabila mendapati amaun dalam akaun Bank Islam aku bertambah menjadi RM2???.60. Setibanya di pasar raya itu aku berjalan sendirian mencari barang yang ingin aku beli. Dari satu kedai ke satu kedai aku masuk dan pantau seperti polis, juga bertanya kualiti, harga, dan diskaun seperti mata-mata yang sedang merisik. Nampaknya di kedai Barry aku sudah mempunyai sasaran untuk diberkas:

  Jurujual 1 : Ini kasut manyak cantik, diskaun 50%.
  Saya         : Memang cantik, tapi saya tak minatlah auntie.
  (Tiba-tiba aku terpandang sepasang kasut).
  Saya         : Ha! Yang ni ada diskaun tak auntie?
  Jurujual 1 : Itu baru punya, diskaun 10%. Boleh try lor.
  Saya         : Oh, takpe auntie. Saya tengok-tengok je dulu. 

Sememangnya jurujual 1 itu sangat peramah dalam melayan pelanggan. Selepas seketika melihat kasut-kasut di kedai itu, aku beredar ke kedai lain. Masih banyak kedai yang menjual kasut di situ serta menawarkan diskaun yang hebat, promosi sempena Raya Cina agaknya. Walau bagaimanapun, tiada satu pun kasut yang aku minati. Setelah puas membuat pemantauan, aku kembali ke kedai Barry tadi. Kali ini aku mengajak kakakku menemani untuk memberi pandangan peribadi terhadap kasut pilihan aku. 

  Jurujual 2 : Mahu cari kasut ye?
  Saya        : Ya auntie. Yang ni, ada saiz 7 tak auntie?
  Jurujual 2 : Sekejap ya dik.
  (Jurujual itu kembali bersama kasut yang aku inginkan).
  Jurujual 1 : Duduk dulu lor. Kasut tadi ah?
  Saya        : Ye auntie (Tersenyum).

Selepas beberapa ketika, jurujual 2 kembali menyusul dan membawa kasut yang bersaiz 7 seperti yang aku minta, manakala jurujual 1 beredar melayan pelanggan laindi kedai kasut itu. sememangnya pelanggan di kedai Barry memang agak ramai. Promosi sempena Raya Cina la katakan.

  Jurujual 2 : Mau cuba dulu?
  Saya         : Mestila mau auntie. Cma, cantik tak?
  Cma         : Ok jer, berapa harganya?
  Saya         : RM1**.90. Da diskaun 10%. Besar. Saiz 6 lah.

Tak lama kemudian, jurujual 2 kembali membawa kasut yang bersaiz 6.

 Jurujual 2 : Ini saiz 6.
 Saya        : Wah, yang ni saya mau. Ngam-ngam punya.

Jurujual 2 menjalankan tugasnya dengan kembali memasukkan kasut yang telah saya cuba dan yang saya pilih untuk dibeli ke dalam kotak kasut. Cma kembali kepada aku dan meminta aku belanjanya sepasang kasut. Katanya murah sahaja RM15 dan aku bersetuju. Kasut aku dan kakak ku telah dihantar ke kaunter dan aku beratur. Setibanya giliran aku, juru wang di kaunter tersebut menyebut harga. Aku agak pelik dan berasakan harganya agak mahal daripada sepatutnya. Rupa-rupanya, kasut aku tidak dipotong diskaun 10% sedangkan tadi jurujual 1 ada beritahu yang kasut itu mempunyai diskaun 10%. Juru wang itu berkata, jurujual 1 itu tidak beri diskaun jadi tiadalah. Aku tidak mahu memanjangkan pergaduhan, oleh itu aku segera membayar dan mahu berlalu pergi.

Sebelum aku berlalu, jurujual 1 sempat menyapa aku dan meminta maaf. Katanya, diskaun itu memang ada tetapi jurujual 2 itu yang tidak mahu beri. Aku menganggukkan kepala sahaja, tanda memaafkan jurujual 1 itu. belum sempat aku keluar dari pintu kedai aku dapati jurujual 1 dan jurujual 2 berbalah dengan kata. Aku tidak pasti apa-apa yang diperkatakan dan aku segera berlalu pergi.

        Kesimpulannya, ingin aku nyatakan bahawa itulah antara situasi yang sering kita alami ketika menjalankan aktiviti perniagaan. Sememangnya kita mempunyai hak untuk bersuara apabila kejadian tersebut menimpa diri. Walau bagaimanapun, haruskah aku bergaduh untuk 10% itu? Fikirku itu semua tidak perlu, mungkin peniaga itu beruntung kerana pelanggan itu adalah aku, namun jika pelanggan itu seorang yang panas baran bagaimana? Fikir-fikirkanlah apa yang bakal terjadi? Akhir sekali, peniaga tersebut haruslah memberi hak kepada pelanggan jika diskaun 10% itu telah ditetapkan. Mengapa perlu ditarik balik diskaun itu ketika ada pelanggan membeli. Bagi jurujua1, aku sememangnya memuji cara layanannya yang peramah terhadap pelanggan, tetapi tidak bagi jurujual 2 yang aku rasa kurang mesra itu. Seharusnya, pelayan di kedai tersebut perlu mempunyai komunikasi yang baik supaya tidak timbul perbalahan dalam menetapkan harga atau diskaun yang sepatutnya kerana perkara itu mampu menimbulkan kesalahahaman pembeli. Kejujuran adalah amat penting dalam urusan jual beli.
Rasulullah S.A.W pernah bersabda : “Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba”. Mungkin peniaga itu bukan dalam kalangan Islam, oleh itu persoalan mengenai penipuan dan riba tidak diendahkan. Walau bagaimanapun, bagi yang beragama Islam ingatlah mereka pasti akan diberi hukuman oleh Allah kerana melakukan penipuan dalam urusan jual beli.

“KALIMAH AKAL : JUJURLAH DALAM PERNIAGAAN”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan