Khamis, 24 Februari 2011

SITUASI: SENDI "AKAN"


‘Kuliah Cintakan Rasul’, begitulah tajuk majlis ilmu yang terpapar pada poster di atas. Tiada masalah berkenaan majlis ilmu tersebut,  tetapi terdapat kesalahan dalam penulisan tajuknya. Oleh itu, ingin saya berkongsi serba sedikit berkenaan penggunaan imbuhan –kan dalam morfem ‘cintakan’. Sebelum dianalisis, saya memperlihatkan terlebih dahulu contoh lain yang sama bentuk kesalahannya:

  1. Saya sangat kasihkan dia.
  2. Ibu terlalu rindukan saya.
  3. Siti amat bencikan Alif.
Seringkali, kesalahan sebegitu berlaku dalam kalangan penulis mahupun penutur. Mereka sebenarnya keliru tentang penggunaan imbuhan akhiran –kan atau kata sendi akan. Berdasarkan contoh yang telah diberi, barangkali mereka beranggapan bahawa kata sendi boleh disingkatkan menjadi –kan. Walau bagaimanapun, anggapan itu sebenarnya salah.

Berdasarkan rumus tatabahasa, kata adjektif yang berbentuk perasaan perlu disertai dengan kata sendi apabila diperluas dengan kata nama. Hal tersebut bersesuaian dengan konsep kata sendi nama itu sendiri iaitu kata sendi perlu hadir sebelum kata nama. Berikut ditunjukkan pembaikan ayat berdasarkan contoh-contoh di atas: 

Contoh
Pembaikan
Kuliah Cintakan Rasul.
Kuliah Cinta akan Rasul.
Saya sangat kasihkan dia.
Saya sangat kasih akan dia.
Ibu terlalu rindukan saya.
Ibu terlalu rindu akan saya.
Siti amat bencikan Alif.
Siti amat benci akan Alif.

Bagi mengatasi masalah di atas, pembahasa perlulah mengetahui dengan jelas cara pemakaian kata sendi ‘akan’ dalam peluasan predikat yang menggunakan pola (FN+FA). Selain daripada menjadi kata sendi, kata ‘akan’ juga boleh berfungsi sebagai kata tugas iaitu kata bantu aspek. Harus diingat bahawa tiada singkatan bagi kata sendi ‘akan’ menjadi –kan.

KALIMAH AKAL : SENDI NAMA = KS+KN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan