Selasa, 15 Februari 2011

SITUASI: PEMBALIKAN KATA

Seringkali penutur mengujarkan sesuatu yang berlawanan dengan maksudnya. Perkara ini mungkin sudah menjadi kebiasaan kepada mereka yang pandai berkata-kata. Walau bagaimanapun, kadang kala kita juga mampu memahami akan maksudnya, sungguhpun penutur memperihal sesuatu yang ingin disampaikan secara pembalikan atau inversi. Pernahkah anda terfikir tentang perkara ini? Bagaimana kesefahaman makna ini boleh berlaku? 
 Contohnya:
1)      Cantik betul baju budak tu!
2)      Ko bukan tak tahu motor aku kan laju.
3)      Malas nak kejar, aku dah la lari laju.

Berdasarkan contoh di atas, kita pasti akan tahu bahawa perkara yang diperkatakan itu benar atau palsu. Sebenarnya terdapat beberapa perkara yang membolehkan kita memahami maksud yang disampaikan oleh penutur tersebut. Antaranya ialah:
1)      Kita berada pada situasi yang diceritakan oleh si penutur
2)      Kita punyai skema berkenaan sesuatu yang dirujuk oleh si penutur
3)      Kita mengenal rapat si penutur

Berdasarkan contoh 1, kita akan tahu sama ada baju yang dipakai oleh budak itu benar-benar cantik atau tidak seperti yang diperkatakan oleh penutur, iaitu apabila kita berada pada situasi itu (melihat sendiri pakaian budak itu).

Dalam contoh 2 pula, kita tahu bahawa motor si penutur itu betul-betul laju atau tidak seperti yang diceritakannya, iaitu apabila kita mempunyai skema berkenaan motosikal yang dirujuk tersebut (berkaitan jenis dan kondisi motosikalnya) .

Begitu juga bagi contoh 3, kita mampu mengetahui sama ada si penutur itu mampu berlari dengan laju atau tidak, jika kita mengenali si penutur secara akrab atau rapat (berkaitan kesihatan tubuh badannya).

Walau bagaimanapun, sebenarnya adalah teramat sukar untuk kita fahami apa-apa yang diperkatakan oleh penutur yang bertutur secara terbalik dalam menyampaikan maksudnya. Jika kita tidak mengetahui situasi, bahan yang dirujuk serta mengenal rapat si penutur, maka kita pasti mengalami kesukaran untuk mentafsir maksudnya. Pentafsiran makna yang sebenar adalah lebih sukar jika disampaikan melalui penulisan.

Seterusnya, kecelaruan makna pasti akan wujud dalam minda pendengar tanpa disedari sehingga diketahui perkara yang sebenar. Jika pendengar mengetahui perkara yang sebenar, maka mereka cenderung menganggap penutur sebagai penipu.

Sesungguhnya, percakapan sebegitu merupakan salah satu teknik percakapan bagi seorang yang dianggap pandai dengan tujuan mahu pendengar berfikir sendiri. Walau bagaimanapun, adalah tidak digalakkan apabila seseorang itu bercakap sedemikian dalam komuniti yang tidak dikenali. Hal ini demikian kerana, pendengar dikhuatiri sukar memahaminya, seterusnya makna sebenar yang cuba disampaikan tidak akan kesampaian.

Video untuk tontonan bersama:




“KALIMAH AKAL : BERBAHASALAH BERDASARKAN KOMUNITI”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan