Isnin, 14 Februari 2011

SITUASI: RAHSIA "F"

Dakfakwanfan kofo pefe khafhabarfar? Lafamafa dahfah takfak defengarfar ceferifitafa kofo. Kofo sifihatfat takfak? Dahfah lafamafa kifitafa takfak jumfumpafa kanfan? Kofo bufuatfat afapafa sefekafarangfang Dakfakwanfan?
Begitulah sapaan seorang rakan ke atas diri saya di ruangan Facebook. Sejurus itu, saya kembali teringat tentang penggunaan ‘F’ yang diselitkan dalam pertuturan. Walaupun gaya pertuturan tersebut sangat digemari suatu ketika dahulu, namun, saya sememangnya tidak mengetahui bagaimana cara untuk menuturkannya? Hal ini demikian kerana, pertuturan sebegitu hanya berleluasa dalam kalangan pelajar perempuan sahaja.

Sejurus itu, saya segera mengambil kesempatan untuk bertanya kepada rakan saya tentang bagaimana cara beliau menggunakan ‘F’ dalam setiap perkataan yang ditulisnya itu? Menurut beliau, penggunaan "F" dalam setiap perkataan yang ditutur atau ditulis adalah seperti berikut:

1)      Gantikan setiap awal suku kata dengan huruf F
      Cth : Dak wan = Dakfak wanfan


2)      Jika huruf vokal hadir di awal suku kata, 
      maka tambahkan sahaja F
      Cth : apa = afapafa

        Berdasarkan teknik penggunaan ‘F’ yang dinyatakan oleh rakan saya seperti di atas, dapatkah anda tafsirkan maksud sapaannya itu? Mungkin agak mudah untuk kita fahami makna sapaan rakan saya itu kerana sapaannya disampaikan dalam bentuk tulisan. Namun, jika sapaan itu disampaikan dalam bentuk sebaliknya iaitu pertuturan, maka saya pasti kita akan mengalami kesukaran untuk memahaminya, walaupun kita sudah tahu teknik penggunaannya. Selepas sapaan tersebut ditafsir, maka terbentuklah ayat seperti di bawah ini:
Dakwan ko pe khabar? Lama dah tak dengar cerita ko. Ko sihat tak? Dah lama kita tak jumpa kan? Ko buat apa sekarang Dakwan?
         Sememangnya penggunaan ‘F’ dalam setiap perkataan tersebut telah mencemarkan bahasa Melayu kita. Hal ini demikian kerana, pembaca atau pendengar tidak dapat memahami mesej yang mahu disampaikan. Sedangkan, tujuan seseorang itu berbahasa adalah untuk menyampaikan sesuatu yang bermakna. Bahasa yang bermakna merupakan salah satu ciri bahasa, bukan sahaja bahasa Melayu malahan juga bahasa-bahasa lain di dunia ini.
            
         Jika dipandang dari luar kotak fikiran kita, penggunaan huruf ‘F” dalam setiap perkataan mungkin mampu meningkatkan kecekapan penutur. Kecekapan yang dimaksudkan ialah pemenggalan perkataan. Kecekapan tersebut boleh diukur berdasarkan kelancaran penutur yang mengujarkan huruf ‘F’ di awal setiap suku kata dalam pertuturannya.

       Sebagai pengetahuan bersama, pemenggalan perkataan dipelajari di bawah sistem fonologi dan morfologi, bertujuan memberi pengetahuan kepada pelajar berkenaan pola keselarasan vokal dan konsonan yag terdapat dalam bahasa Melayu. Hal ini dilihat jelas kerana merujuk kepada teknik ‘F’, ‘F’ perlu berada di awal setiap suku kata. Oleh itu, penutur perlulah mengetahui suku kata dalam setiap perkataan terlebih dahulu sebelum boleh bertutur menggunakan teknik ‘F’ itu.
            
          Kesimpulannya, saya melihat permasalahan di atas secara baik dan buruknya. Walau bagaimanapun, ingin saya tegaskan bahawa tujuan kita berbahasa adalah untuk menyampaikan makna. Oleh itu, saya beranggapan cara penggunaan ‘F’ dalam setiap pangkal suku kata adalah suatu perbuatan yang mencemarkan kedudukan bahasa Melayu. Terdapat banyak lagi cara yang boleh digunakan oleh penutur bagi mempercekapkan diri dalam pemenggalan perkataan. Justeru, adalah tidak wajar jika kita mempercekapkan sesuatu perkara dengan cara merosakkan bahasa kita.


"KALIMAH AKAL : PENUTUR ‘F’ PEROSAK BAHASA"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan