Ahad, 6 Februari 2011

SITUASI: EMOSI "RAJA"

Malam ini saya tumpang menginap di rumah seorang rakan karib iaitu Angah di Seksyen 18 Shah Alam, Selangor. Oleh sebab terlalu letih kami bercadang untuk membuat pesanan makanan dari dalam talian sahaja. Angah memberi cadangan untuk membuat pesanan McDonald’s dan saya bersetuju. Seterusnya, Angah segera mendail nombor telefon 1300-13-1300 untuk membuat pesanan. Ketika Angah sedang membuat pesanan, rakannya Rizal yang berada agak jauh berteriak dengan nadanya beremosi marah:

“Angah! Tak payah order McDonald’s. Pekerja restoran tu memang tak guna. Asyik lewat dan salah hantar pesanan je. Aku memang geram gila dengan service restoran tu. Ko buat pesanan kat restoran lain la, Pizza Hut ke?”
Teriakan tersebut sungguh kuat hingga menyapa keras gegendang telinga saya. Hampir 20minit kemudian seorang pekerja lelaki restoran itu tiba untuk menghantar makanan. Dipendekkan cerita, Angah membuka penutup cawan kertas untuk memasukkan air ke dalam bekas yang lebih besar. Alangkah terkejutnya apabila beliau mendapati terdapat beberapa ketulan kahak manusia dalam minuman yeng dipesan. Rizal berasa sungguh tercabar dan segera mengajak kami untuk pergi ke restoran tersebut, tidak dilupa minuman yang bercampur kahak tadi juga dibawa sebagai bahan bukti. Kemarahannya begitu memuncak, segala nasihat kami agar dia bersabar tidak diendahkan. Akhirnya saya dan Angah akur untuk turut serta ke restoran tersebut kerana risau memikirkan perkara yang bakal berlaku di sana nanti. Setibanya di Restoran McDonald’s tersebut adegan pertengkaran terus berlaku.

    Rizal : Siapa pengurus? Aku nak jumpa!
    Pengurus : Ye saya, ada apa yang boleh saya bantu encik?
    Rizal : Pekerja awak buang kahak dalam minuman kami!
    Pengurus : Maaf encik. Biar saya buat pemeriksaan dulu.
                    
Setelah beberapa ketika pengurus tersebut membawa seorang pekerja lelaki di restoran itu. Pekerja tersebut mengakui bahawa dia yang meludahkan kahak dalam air yang kami pesan tadi. Rizal sungguh marah dan mahu memukul pekerja tersebut, mujur sahaja saya dan Angah berjaya menahannya. Pekerja tersebut memberi alasan bahawa dia berasa sangat marah kerana terdengar suara yang mencaci pekerja di restoran itu sewaktu menerima pesanan makanan melalui pangilan telefon. Seterusnya, pekerja tersebut memohon maaf dan berjanji tidak akan mengulanginya. Sebagai tanda mohon maaf daripada pihak restoran, kami diberi ganti rugi makanan yang baru tanpa dikenakan sebarang bayaran pun.

            Berdasarkan peristiwa tersebut, saya berpendapat bahawa sebagai seorang pelanggan kita seharusnya tidak boleh menyalahgunakan kuasa kita sebagai “raja” dalam aktiviti perniagaan. Seharusnya, Rizal perlu bijak dalam mengendalikan emosinya. Saluran yang baik untuk mengatasi emosi marahnya adalah dengan mengisi borang aduan khidmat pelanggan di restoran tersebut. Pujian harus diberikan kepada pengurus restoran McDonald’s tersebut kerana bijak mengendalikan situasi tegang yang berlaku. Beliau tidak melatah sungguhpun Rizal memarahi dan mengugut pengurus tersebut untuk mengambil tindakan keras iaitu membuat aduan kepada pihak berkuasa. Bagi pekerja di restoran itu pula, seharusnya mereka bekerja dengan baik kerana tugas mereka adalah memberi khidmat yang terbaik kepada pelanggan. Herdikan dari Rizal di dalam telefon seharusnya dipandang dari sudut yang positif oleh pekerja restoran itu. Sudut positif yang dimaksudkan adalah memperbaiki kelemahan perkhidmatan yang mereka berikan kepada pelanggan.



“KALIMAH AKAL: EMOSI AKAN MEMPENGARUHI KEHIDUPAN”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan