Jumaat, 11 Februari 2011

SITUASI: SURAT

Semasa membaca buku Mastika milik rakan sebilik saya, saya tertarik dengan satu cerita yang bertajuk 100 Ciuman Sayang. Saya beranggapan cerita yang digarap oleh penulis tersebut adalah sungguh menarik kerana penulis menggunakan teknik penulisan surat bagi cerita itu. Berikut merupakan surat yang dikirim oleh Abang Rahman iaitu suami kepada Leha:

Isteriku Leha sayang,

Maafkan abang sayang, bulan ini abang tidak dapat hantar duit belanja untuk sayang dan anak-anak sebab bisnes abang merudum. Abang hanya mampu kirim 100 ciuman untuk sayang.
Yang benar,
Abang Rahman

Seminggu kemudian, Rahman menerima surat balasan dari isterinya Leha…

Abang sayang,
Terima kasih di atas 100 ciuman abang itu. Leha amat menghargainya. Untuk bulan ini, Leha belanja begitu berhemah. Berikut adalah laporan perbelanjaan Leha:
  • Kedai runcit Pak Hashim sedia terima 2 ciuman sayang untuk beli lima liter minyak masak.
  • Tukang baiki paip sedia terima 4 ciuman sayang untuk baiki sinki bocor.
  • Tukang buat rumah sedia 3 ciuman sayang setiap hari.
  • Linggam karpet tidak terima ciuman, tetapi mahu dibayar dengan benda lain, terpaksa sayang turutkan untuk jimatkan belanja.
  • Guru tuisyen along sedia terima 3 ciuman, guru angah 3 ciuman dan guru adik 12 ciuman. (sebab adik perlu diberikan banyak tumpuan).
  • Sayang juga bertemu dengan orang kaya Bakar untuk tukarkan 20 ciuman dengan wang sebanyak RM100.
Terima kasih abang di atas kiriman ciuman amat berharga itu. sayang rasa sangat kaya bulan ini. Semua perbelanjaan juga tersangatlah mewah. Sayang harap bulan depan abang akan kirim lebih banyak lagi ciuman untuk sayang. Oh ya! Sayang ada lagi baki ciuman abang sebanyak 53 kali. Abang rasa patutkah sayang tukar perabot baru ataupun simpan sahaja ciuman itu?
                                                                                                                                                                                                                                              
           Cerita dalam surat di atas bolehlah kita anggap sebagai sebuah cerita yang mempunyai unsur jenaka, namun disebalik kejenakaan itu terdapat mesej yang sungguh mendalam maksudnya. Wang merupakan sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan, namun persoalannya, perlukah seseorang menggadaikan maruah diri deminya? Adakah Rahman mahu Leha iaitu isterinya jadi begitu? Atau leha yang menyalah tafsir tujuan ciuman yang dikirim oleh suaminya? Walau bagaimanapun, bukan itu yang mahu saya bincangkan dalam ruangan blog ini, tetapi fungsi surat tersebut dalam penyebaran bahasa Melayu.

Surat mungkin tidak lagi sepopular sms dalam bidang perhubungan di zaman modenisasi ini. Walau bagaimanapun, peranannya pada suatu ketika dahulu sememangnya tidak dapat kita nafikan. Surat merupakan satu medium penting dalam penyebaran bahasa suatu ketika dahulu. Penggunaannya sangat meluas terutama dalam perhubungan antara dua Negara. Misalnya, surat antara Raja Ternate dengan Raja Portugal yang merupakan surat Melayu terawal iaitu pada abad ke-16. Surat antara kedua-dua raja tersebut ditulis dalam bahasa Melayu. Bahasa Melayu merupakan bahasa yang penting pada ketika itu kerana sesiapa yang tidak menggunakan bahasa Melayu maka mereka tidak akan dapat berkomunikasi dengan orang lain.

       Berikut merupakan surat Sultan Abu Hayat kepada Raja Portugal pada tahun 1921:


                                 
Pada zaman dahulu, surat daripada raja ditulis oleh pihak istana iaitu seorang yang berpengatahuan luas dalam bidang keilmuan. Sultan Abu Hayat yang masih kecil pada waktu itu telah mengutus surat tersebut kepada Raja Portugal. Beliau yang waktu itu berusia kurang daripada 10 tahun tentu sahaja tidak pandai untuk menulis dan mengutus surat. Oleh itu, pihak istana telah menulis dan mengutus surat bagi pihak baginda. Surat tersebut sebenarnya bertujuan untuk memaklumkan kepada Raja Portugal bahawa Francisco Serra mahu dibunuh oleh Raja Jailolo dan Raja Tidore kerana disuruh oleh Raja Ambon. Sungguhpun surat itu ditulis menggunakan aksara jawi, namun surat itu mampu difahami oleh pemerintah atau pihak Barat.

Penggunaan bahasa Melayu dalam surat atau warkah itu menunjukkan bahawa surat mempunyai pengaruh yang sangat besar dalam sistem perhubungan sama ada perhubungan dalam pentadbiran, perdagangan dan sebagainya. Penggunaan surat dalam perhubungan turut memperluaskan lagi penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat tempatan mahupun pedagang. Misalnya, pertembungan budaya antara masyarakat di Melaka dengan pedagang luar seperti dari China, Arab dan sebgainya yang datang berdagang ke Melaka menyebabkan masyarakat Melaka juga banyak mempelajari bahasa-bahasa luar. Berlaku penyerapan bahasa luar ke dalam bahasa Melayu seperti beca, teko, dan cawan daripada bahasa China, manakala hukum, insan dan hikayat daripada bahasa Arab.

Kesimpulannya, surat telah menjadi satu medium yang utama dalam perhubungan antara Melaka dengan pemerintah barat. Begitu juga pada zaman ini, surat masih digunakan sebagai wadah perhubungan antara Malaysia dengan negara-negara luar, tetapi malangnya bukan lagi menggunakan bahasa Melayu tetapi bahasa Inggeris. Hal ini saya anggap sebagai satu langkah berundur ke belakang. Surat sememangnya sangat baik dalam penyebaran bahasa. Oleh itu, pengaplikasian penulisan surat dalam kalangan masyarakat adalah sangat wajar, bukan sahaja surat dalam perhubungan antarabangsa, malahan dalam perhubungan sosial juga perlu diberi penekanan kerana penulisan surat merupakan suatu budaya yang baik. Penulisan yang baik adalah sangat penting supaya mesej yang ingin disampaikan dapat difahami oleh penerima.

Tautan akal penambah informasi kita bersama: http://sejarahperkembanganbm.blogspot.com/


 “KALIMAH AKAL : SURAT PENYEBARLUAS BAHASA” 



1 ulasan: