Ahad, 6 Februari 2011

SITUASI: SMS

Sememangnya pengguaan sms mampu menjimatkan masa dan kos sewaktu berurusan. SMS sering diguna dalam hal-hal harian seperti bertanya khabar, membeli barangan, meminta pertolongan dan sebagainya. Walau bagaimanapun, sms juga sering kali disalah guna. Kebelakangan ini kerap kali juga kita dengari sms diguna bagi tujuan yang negatif seperti menjatuhkan talak (cerai), membuat ugutan, menyebarkan fitnah dan sebagainya. Kali ini saya mahu menceritakan berkenaan kesalafahaman dalam pentafsiran mesej yang diterima.

Situasi ini berlaku pada kakak saya sendiri. Sewaktu menasihatkan saya supaya menjaga pergaulan dengan rakan-rakan agar tidak bermusuhan, beliau menceritakan pengalamannya ketika mengaji di UITM Shah Alam dahulu. Baliau yang sudah di tahun akhir, tinggal di rumah sewa, berdekatan sahaja dengan Plaza Masalam dan Masjid Besar di Shah Alam. Beliau mempunyai 7 orang rakan lain yang menginap dalam sebuah rumah sewa. Adat hidup di bumi ini, yang tua dihormati manakala yang muda dikasihi. Dipendekkan cerita satu hari, beliau menghantar sms meminta tolong kepada rakan serumahnya iaitu juniornya untuk mengangkat jemuran pakaiannya di ampaian kerana hujan turun dengan lebat. Sms tersebut berbunyi begini:

Ina ko buat apa
Hujan lebat aku xpat balik
ada x aku suruh ko angkat baju aku td

Begitulah mesej yang kakak saya berikan pada rakan serumahnya untuk meminta pertolongan. Setelah beberapa hari berlalu rakan serumahnya menceritakan Ina mengadu dengan linangan air mata dihadapannya kerana menyatakan kakak saya memarahinya. Kakak saya sungguh terkejut dan selepas bertanyakan kenapa? Barulah kakak saya sedar bahawa mesej yang dihantarnya semasa meminta pertolongan Ina pada tempoh hari telah disalah tafsir. Ina beranggapan kakak saya memarahinya dalam mesej itu. Mungkin keluarga saya berasal dari Melaka jadi terbiasa bercakap dengan agak kasar, namun dalam mesej yang dihantarkan tersebut ada perkara yang boleh mengurangkan kesalahtafsiran serta melembutkan sedikit bahasa yang dianggap agak kasar itu. Perkara yang dimaksudkan ialah penggunaan tanda bacaan.

Jika diperhatikan pada ayat pertama, Ina beranggapan bahawa kakak saya memarahinya kerana asyik duduk berehat sahaja. Sebenarnya, akak saya cuma bertanya keadaan ina pada waktu itu, adakah sibuk atau tidak? Dalam ayat kedua pula, pada pandangan Ina, kakak saya menzahirkan rasa marahnya dengan tidak balik ke rumah tetapi memberi alasan hujan lebat. Walaupun pada dasarnya dia sememangnya tidak dapat balik kerana hujan turun dengan lebat. Manakala, dalam ayat ketiga pula Ina rasa bersalah kerana mengangkat baju kakak saya di ampaian kerana mahu menjemur pakaiannya pula. Walhal, kakak saya sebenarnya cuma mahu meminta pertolongan Ina untuk mengangkat pakaian, tetapi cuba tidak menganggapnya sebagai “suruhan atau arahan” sebaliknya “pesanan”, maka kakak saya buat-buat bertanya bahawa adakah dia ada meminta pertolongan dari Ina untuk mengangkat pakaiannya jika hari hendak hujan? Pertanyaan tersebut sebenarnya bertujuan untuk mengingatkat Ina akan pesanannya sebelum keluar rumah tadi.

Sebagai pembetulan, mesej yang dihantar itu seharusnya mempunyai tanda bacaan supaya segala kata-kata tidak disalahtafsir oleh pembaca. Dalam ayat satu seharusnya terdapat tanda baca koma dan tanda soal. Dalam ayat dua pula seharusnya ada tanda koma dan noktah, manakala dalam ayat ketiga tadi perlu ada tanda soal. Selain itu, terdapat juga perkataan yang perlu ditukar supaya tidak dianggap sebagai kasar, misalnya “suruh” kepada “minta”. Begitu juga terdapat beberapa perkataan yang perlu ditambah bagi menjadikan pertanyaan lebih bersifat mesra. Contohnya:

Tafsiran Ina
Pembaikan mesej
Ina! ko buat apa?
hujan lebat aku x balik!
ada aku suruh ko angkat baju aku td!
Ina, ko sedang buat apa?
Hujan lebat ni, jadi aku x boleh balik.
ada x aku minta tolong ko angkat baju aku td?


1 mesej = 161 patah perkataan
1 mesej Celcom  ke celcom = 10 sen, jika 8pax = 1sen
1 mesej Celcom ke maxis   = 20 sen, jika active5 = 1sen

Berdasarkan pembaikan mesej di atas, saya fikir mesej yang dihantar tetap sama harganya kerana masih dalam lingkungan mesej pertama iaitu hadnya 161 patah perkataan, jadi tiada beza daripada jumlah bayaran mesej jika tanda bacaan digunakan dalam menulis mesej kerana peranannya sangat besar dalam pembinaan ayat yang baik.

Kesimpulannya, sungguhpun penggunaan bahasa singkatan menjadi pencemar kepada penggunaan bahasa, namun dengan penggunaan tanda baca yang betul kesalahtafsiran yang dapat menyapa emosi negatif pembaca SMS dapat diatasi. Sangat besar pengaruh tanda baca yang digunakan walaupun hanya sekadar tanda baca sesperti koma atau jeda (,), noktah (.), tanda soal (?) dan tanda seru (!). Hal ini demikian kerana, kesemua tanda-tanda baca tersebut mewakili nada serta ketinggian atau tona yang kita ucapkan.




 “KALIMAH AKAL : TANDA BACAAN PUNYAI PERANAN TERSENDIRI”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan