Sabtu, 22 Januari 2011

SITUASI : SESI PENGGAMBARAN

Situasi ini berlaku ketika sesi penggambaran selepas berakhirnya seminar wacana ilmu yang bertajuk Isu-isu Sosiolinguistik di Malaysia. Seminar tersebut disampaikan oleh Profesor. Awang Sariyan iaitu salah seorang tokoh bahasa Negara yang dikenali ramai. Adat bergambar pastinya untuk dijadikan kenang-kenangan bersama. Pemetik picu kamera terus menjalankan tugasnya untuk menghasilkan kenangan bersama itu:
Baiklah, semua bersedia.
Yang berada di hujung rapat sedikit,
Jangan tutup mata, semua senyum
One, two, three (picu kamera ditekan)
One more,
One, two, three (picu kamera ditekan)
Sebentar ya,
Ada satu lagi kamera.

Secara spontan Profesor Emeretus Abdullah Hassan menegur dengan berhemah tetapi tentunya punyai makna yang sungguh mendalam sesuai dengan tajuk seminar yang diadakan sebentar tadi. Dengan senyuman beliau berkata “Cuba kamu menggunakan bahasa Melayu”. Pemetik picu kamera tersenyum tanda beliau memahaminya. Pemetik picu kamera kembali menjalankan tugasnya:
Baiklah, sedia.
Buka mata,
Senyum,
Satu, dua, tiga (picu kamera ditekan)
Sekali lagi
Satu, dua, tiga (picu kamera ditekan)

Dalam situasi di atas, dapat kita lihat dengan jelas bahawa terdapat percampuran bahasa. Sememangnya tidak dapat dinafikan kebanyakan pemetik picu kamera akan berdialog seperti itu, iaitu menggunakan bahasa Inggeris dalam pengiraan tersebut, malahan aku juga pasti salah seorang yang terisi dalam kalangan mereka jika saya sendiri yang ditugaskan menekan picu kamera tersebut kerana saya juga mempunyai kelemahan yang sama. Sememangnya tiada yang berlainan pun jika penggunaan bahasa Melayu digunakan sepenuhnya dalam situasi di atas. Hal ini demikian kerana, ayat-ayat yang terucap masih sedap di dengar malahan lebih seragam penggunaan bahasanya.

Seharusnya, itulah tugas kita sebagai rakyat yang mencintai negara. Menggunakan bahasa Melayu secara meluas seiring dengan tuntutan perlembagaan yang menggariskan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan. Kita seharusnya tidak memandang enteng tentang pemakaian bahasa tersebut walau dalam sekecil-kecil perkara. Bukanlah maksudkan tidak menyokong bahasa Inggeris tetapi apabila kita menyusun ayat cubalah sedaya upaya untuk tidak mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Jika mahu berbahasa melayu berbahasalah dengan sebenar-benarnya, begitu juga sebaliknya, jika mahu berbahasa Inggeris berbahasalah dengan sebenar-benarnya. Sama-samalah kita perbaiki kesilapan untuk memartabatkan bahasa kita.

“KALIMAH AKAL : BAHASA MELAYU DIMARTABATKAN, BAHASA INGGERIS DIPERKUKUHKAN”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan