Khamis, 20 Januari 2011

SITUASI : HORMAT

Wan, Azan Asar itu sudah habis ke? Aku dengar baru sampai “Haiyaalal falah” yang pertama. Betol ke Shahir? Aku tak perasan la Shahir sebab aku sibuk dengan kerja tadi. Mungkin ada masalah pembesar suara di surau itu.
Keesokan harinya, aku hadir ke kelas Pembangunan Modal Insan. Selaras dengan kursus tersebut kami juga membicarakan perkara-perkara yang berkaitan keinsanan. Tiba-tiba rakanku membuka cerita tentang laungan azan yang terpaksa diperlahankan bagi mengalunkan lagu Negaraku sejurus kedatangan seseorang yang berjawatan. Adakah itu sesuatu yang wajar? Nampaknya, benar kata shahir yang Azan Asar semalam hanya kedengaran sehingga kalimah Haiyaalal falah” sahaja. Oh! sungguh aku tersentak, kenapa boleh jadi begitu? Bukan niatku mencari siapa yang bertanggungjawab terhadap perkara yang berlaku? Aku hanya terfikir bagaimana kita sebagai rakyat Malaysia khususnya yang beragama Islam membezakan rasa hormat kita terhadap “laungan azan” dan “alunan lagu Negaraku”?

Sememangnya, rasa hormat terhadap “laungan azan” dan “alunan lagu Negaraku” harus ada dalam diri kita sebagai rakyat Malaysia yang sejati. Walau bagaimanapun, apabila laungan azan diperlahankn bagi mengalunkan lagu Negaraku kerana seseorang yang dihormati telah tiba, saya fikir perkara itu adalah sesuatu yang tidak  wajar. Seharusnya, biarlah laungan azan itu berkumandang terlebih dahulu hingga ke akhirnya, bukan lama sangat, sudah sampai kalimah Haiyaalal falah” pun. Tambahan, lagu Negaraku juga masih belum bermula, jadi tiada salahnya jika alunan lagu negaraku dimainkan selepas laungan azan berkumandang. Saya fikir, jika seseorang yang berjawatan itu benar-benar Islam zahir dan batinnya, beliau tentu memahami situasi yang berlaku itu. Oleh itu, tiada yang perlu ditakuti melainkan Tuhan pencipta alam. Tiada yang berkuasa malainkn diri-Nya sahaja. Darjat kita juga dianugerahkan oleh-Nya. Oleh itu, setinggi mana kita berada ingatlah, diri-Nya jauh lebih tinggi dan mulia untuk kita hormati. Hanya dari-Nya keharmonian negara dapat kita kecapi dan kekal hingga ke hari ini.

Tautan akal penambah informasi kita bersama :
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PeguamSyarieMenulis_Pengajaransebalikkontroversiazan/Article/index_html

"KALIMAH AKAL : UNTUK DIHORMATI KITA PERLU MENGHORMATI"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan