Isnin, 17 Januari 2011

SITUASI : PENGACARAAN

Pada pagi kelmarin, terdapat satu Pertandingan Bacaan Puisi yang disertai oleh ramai pemuisi. Saya kehairanan kerana pertandingan yang bersifat ilmiah itu hanya diacarakan seperti pertandingan wrestling di dalam kaca televisyen sahaja. Kelantangan nada suaranya agak tinggi, mungkin juga boleh disamakan seperti seseorang yang diberi tanggungjawab untuk mengacarakan Pertandingan Anugerah Juara Lagu (AJL). Kata teman saya, pengacara tersebut mahu membangkitkan suasana ceria pada waktu pagi agaknya. Saya menoleh untuk mengetahui siapakah pengacara tersebut? Oh, akhirnya saya perasan bahawa pengacara tersebut adalah pelajar dari jurusan Pendidikan Seni Muzik. Saya mengetahui kerana saya sendiri mengenali pengacara itu. Berikut merupakan beberapa ayat yang diungkapkan oleh pengacara tersebut:


“Baiklah! sekarang tiba giliran Sipolan bin Sinpolan untuk menyampaikan sajak yang bertajuk … Begitulah dendangan sebuah sajak yang sangat menguntum jiwa kita. Nampaknya, pertandingan bacaan puisi kali ini semakin sengit kerana terdapat pemuisi-pemuisi yang sangat berbakat. Seterusnya! pemuisi ini akan menyampaikan sebuah syair yang bertajuk …, peserta tersebut ialah Sipolan binti Sipolan. Yeahhhh!!! begitu menghayati sekali nampaknya penyair itu tadi.”

Begitulah pengacara tersebut mengacarakan Pertandingan Bacaan Puisi dari awal hingga ke akhirnya. Saya melihat situasi tersebut adalah sesuatu yang tidak sesuai. Pada pandangan saya, adalah tidak wajar pertandingan yang bersifat ilmiah diacarakan sama seperti dengan mengacarakan pertandingan AJL. Mungkin pengacara tersebut telah terbiasa dengan tugas pengacaraannya dalam sebarang pertandingan yang dianjurkan oleh fakulti beliau iaitu Fakulti Muzik. Oleh hal yang demikian, beliau turut mengacarakan pertandingan yang bersifat ilmiah sama sahaja seperti mengacarakan Pertandingan Muzik-muzik. Lebih sesuai rasanya jika pengacara pertandingan ilmiah itu dipilih dalam kalangan pelajar dari jurusan Bahasa dan Komunikasi. Kepada penganjur pertandingan tersebut fikir-fikirkanlah.


"KALIMAH AKAL : PENGACARAAN HARUSLAH BERSESUAIAN DENGAN ACARA"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan